A Lengéscsillapítókról
Egy kis elmélet és néhány jó tanács!
A gépkocsi mozgását a kerekek és az úttest érintkezési felületén fellépő vonó, fékező és oldalvezető erők határozzák meg. Ezen erők a kerekek statikus terhelésétől, és a futómű lengései miatt fellépő dinamikus erőktől függnek. A gépkocsi stabilitásának alapvető feltétele a kerekek és az úttest közötti nyomóerő változás minimálisra csökkentése. Ezt a lengéscsillapító a mozgási energia egy részének elnyelésével illetve hővé alakításával éri el. Mindebből következik, hogy közlekedés biztonsági szempontból a lengéscsillapító a futómű egyik legfontosabb alkatrésze.
Meghibásodása általában – a benne lévő alkatrészek kopása miatt – lassan, fokozatosan történik. Ez azért nagyon veszélyes, mert emiatt a vezető a folyamatosan romló menettulajdonságokhoz – akaratlanul is – alkalmazkodik és megszokja. Ezért ajánlatos a lengéscsillapítók kb.: 10-20 ezer kilométerenkénti ellenőrzése.
Néhány jó tanács, ha cserére kerül a sor:
A lengéscsillapítókat célszerű párban cserélni mivel csak így biztosítható, hogy az egy tengelyen lévő alkatrészek közötti eltérés a gyárilag megengedett határértéken belül legyen.
Amennyiben új vásárlása mellet dönt érdemes a gyári eredetihez ragaszkodni. Sokféle márkájú utángyártott kapható, melyek ára jóval a gyári ár alatt van, de sajnos a minőségük is. Fontos még, hogy amennyiben szükséges, cseréljük ki a felütőt és a porvédő sapkát is, mivel állapotuk jelentősen befolyásolja az élettartamot.